"Just 'cos you can, don't mean you should", niet alleen een hele fraai nummer van het 2018 album 'Redemption' van bluesheld Joe Bonamassa, maar ook een houding die in de moderne AI-overspoelde wereld aan te raden valt.
Ieder bedrijf experimenteert er lustig op los en de succesverhalen van AI-implementaties vliegen je inmiddels om de oren. Onze ervaring is dat het goed is om je de volgende 3 zaken te realiseren:
- Als zowel jij als je concurrenten dezelfde AI-techtnologie toepassen, met dezelfde capabilities, waar maak je dan nog het verschil?
- Pas je AI toe om de juiste reden? Specifiek, wordt het beter, gemakkelijker, goedkoper voor je klant? Of doe je het alleen om er zelf beter van te worden?
- AI-toepassingen zijn niet zonder werk, het vergt dat je inspanning levert om de content goed te krijgen, te monitoren of de prestaties goed zijn en dat je nagedacht hebt over menselijke ondersteuning als het tegenvalt.
Wat betekent dat? Dat je het maar niet moet gaan toepassen? Nee! Ga vooral kijken hoe het je dienstverlening kan helpen optimaliseren. Maar dat betekent niet dat je het overal toe moet passen en dat je het 'aan zet' en dat het vanzelf goed gaat.
Het begint met, wie wil je zijn voor je klanten, wat mogen ze van je verwachten en hoe ondersteun je dat het beste met technologie. En in dit tijdperk van AI is dat dus veelal AI-gedreven technologie.
AI IS er, AI KUN je toepassen, maar besef je, alleen omdat het er is, betekent niet dat het MOET.